Effectiviteit van (sport)sponsoring

Wat levert sponsoring precies op voor een bedrijf of organisatie! Sportnext publiceert 5 inzichten waardoor sponsoring je bedrijf of organisatie een extra boost kan geven.

  1. Fans reageren sterk op sponsoring: bij fans kun je het grootste effect verwachten. dit betekent niet direct dat de verkoopcijfers omhoog gaan, maar je naamsbekendheid en de ‘liefde’ van consumenten voor je bedrijf zal wel vergroten.
  2. Sponsoring past, altijd!: bedrijven en organisaties overwegen altijd of sponsoring wel bij hun past. Consumenten vinden altijd dat sponsoring past, echter helpt het wel om te kijken naar de uitstraling van het merk. Die moet positief en aantrekkelijk zijn.
  3. Affectietransfer: het imago van het bedrijf of de organisatie die een merk sponsort veranderd vaak niet, er vindt dus geen imago verandering plaatst.  Het is alleen wel zo dat consumenten meer affectiviteit  hebben voor de sponsor.
  4.  Meer fans: sponsoring trekt meer fans. Onder andere de merkvoorkeur en merkoverweging is hoger. Sponsoring zorgt voor een positievere attitude ten aanzien van het merk.
  5. Sponsoring werkt goed in de zakelijk markt: uit onderzoek blijkt dat bedrijven zoals KPN, die onder andere veel aan sportsponsoring doen, positieve effecten ervaren in de zakelijke markt. Deze positieve effecten zijn nog groter dan in de consumentenmarkt.

Samengevat: sponsoring kan voor veel positieve elementen zorgen, zoals naamsbekendheid en het dichterbij komen te staan bij de consument en de zakelijke markt.

23 gedachten over “Effectiviteit van (sport)sponsoring”

Laat een antwoord achter aan Zaksteex Reactie annuleren